כל מה שצריך לדעת על משרד חקירות

מה זה אומר בכלל משרד חקירות ?

אני התחלתי לעבוד במשרד חקירות בשנת 1990, ובאותה תקופה, כולל אני בעצמי, לא ידעתי מה זה אומר בדיוק ולאן אני נכנס. למעשה גם היום, כאשר התחום הזה כבר חשוף באופן פומבי יותר ויותר בהקשר של תחומים רבים, עדיין רוב הציבור לא ממש יודע מה זה בדיוק משרד חקירות, והאם זה בכלל מותר או חוקי בישראל.

אז נתחיל בהגדרה הבסיסית וזה שמשרד חקירות הוא עסק שמקבל אישור פעילות בישראל ממשרד המשפטים, שם קיימת מחלקה מיוחדת לרישוי של חוקרים פרטיים. משמעות קבלת רישיון לניהול משרד חקירות היא הזכות החוקית לנהל חקירה עבור לקוחות פרטיים, עסקיים או מוסדיים. זה מקצוע בעל רישיון חובה בדיוק כמו הסמכה של עורכי דין או רואי חשבון, וכל אדם שעוסק באיסוף מידע ומכירתו לגורם שלישי, ועושה זאת ללא רישיון חוקר פרטי, למעשה עובר על החוק.

במשרד המשפטים קיימים שני רישיונות שונים: האחד, רישיון חוקר פרטי, והשני, רישיון לניהול משרד חקירות. אלו שני דברים שונים. באופן טבעי, אחד כמוני, מחזיק את שני הרישיונות כדי להפעיל את העסק שלי, ומשלם אגרה על כל אחד בנפרד בכל שנה. ההבדל בין השניים בא לידי ביטוי בהיררכיה שקבע הממסד, שבו לחוקר פרטי מותר לאסוף מידע וידיעות אבל הוא עושה זאת עבור משרדי חקירות, ואילו משרד חקירות מורשה להתנהל מול לקוחות. מדיניות זו מצביעה על רמת האחריות הדרושה לכל רישיון.

על מנת להיות חוקר פרטי בישראל יש צורך במספר קריטריונים, אבל העיקרי שביניהם הוא רקע של 3 שנים לפחות בביצוע חקירות במסגרת הצבא או המשטרה או כמעמד של מתמחה פעיל במשרד חקירות. לאחר תקופה של שלוש שנים מפוקחות ע"י משרד המשפטים ניתן לגשת לבחינת הסמכה.

לעומת זאת, על מנת לקיים משרד חקירות יש צורך בותק מוכח של חמש שנים לפחות בעיסוק בפועל כחוקר פרטי. זה אומר, שלקוח שניגש למשרד חקירות יודע כי לבעל הרישיון יש לפחות 8 שנות ותק מוכחות בתחום הבילוש.

למה בכלל צריך משרד חקירות ?

כולם מודעים לקיומם של המשטרה, השב"כ והמוסד, ועל אף שכולם תחת מטרייה של שרות בטחון לכל אחד מהם יש תפקיד שונה מהאחר. משרד חקירות, בניגוד לגופים אלו, עוסק בתחומים אזרחיים ומשפחתיים, כאשר לרוב מטרת החקירה תהיה חשיפת האמת והוכחתה.

אדם כלשהוא שנקלע לסכסוך אזרחי או משפחתי, נאלץ להתמודד לפעמים עם מצבים שבו הוא חייב לגלות את האמת כדי לפתור בעיה או כדי לסיים סכסוך, או חייב להשיג ראיות ולו רק כדי להחליט החלטה מושכלת שתהיה מבוססת על נתוני אמת ולא תחושות או אמונות.

לכל אדם יש את הזכות לפעול להשיג מידע והוכחות בזכות עצמו או דרך מקורביו, אבל רבים מהם יודעים שזה דורש מיומנות מקצועית, ולא בכדי שרישיון מתאים לכך ניתן רק אחרי שנים של פעילות. בכל אופן, אין כל גורם אחר שמוסמך לכך למעט משרד חקירות.

האם יש התמחויות של משרד חקירות ?

בעקרון, משרד המשפטים אינו מחייב לסווג התמחות של משרד חקירות בדומה למה שקורה בענף עורכי הדין. יחד עם זאת, באופן טבעי כל משרד חקירות מפתח התמחויות ספציפיות ועוסק בעיקר בו, ותמיד יהיו משרדים שעושים הכל מהכל.

באופן כללי יש שלושה נושאים כלליים שמשרדי חקירות עוסקים בהם והם: מעמד אישי, חקירות עסקיות, חקירות ביטוח. גם תחומים אלה עשויים להתפתח לתתי התמחות.

חקירות במעמד האישי נועדו למחלוקות בתוך המשפחה. הנפוץ ביותר בתחום הזה הינם חקירות לחשיפת בגידות וסכסוכי ירושה.

חקירות עסקיות נועדו לסכסוכים של עסקים, בינם לבין עצמם או מול לקוחות וספקים. החקירה הנפוצה ביותר הינה חקירה כלכלית, שנועדה לאתר רכוש שניתן לממש אותו במקרה של חוב. יש כמובן חקירות אחרות בתחום הזה כגון ריגול תעשייתי, בדיקות אמינות עובדים, טיפול בחוסרים וגניבות, בדיקות רקע לפני עסקאות, זיופים/קניין רוחני ועוד.

חקירות ביטוח הינם חקירות פרטיות שנועדו לבחון אמינות ואותנטיות בקרב מבוטחים שהגישו תביעות כספיות מול חברות הביטוח שלהם. חברות הביטוח רוצות לפעמים לאמת שהפרטים שנרשמו בתביעה אכן נכונים ומדויקים. לא פעם חקירות כאלה מובילות לחשיפת עוול גדול או הונאה.

לסיום, האם חייבים להיעזר במשרד חקירות ?

ראשית, לא חייבים כלום, ולכן השאלה הנכונה היא האם זה כדאי.

אני מאמין שיש מקרים בהם דווקא האדם עצמו מסוגל להגיע לחקר האמת טוב יותר דווקא בזכות זה שהוא מטפל בענייניו האישים בעצמו. יחד עם זאת, בוודאות ישנם מקרים שדורשים בדיוק את ההיפך. לכן גם נהוג להגיד, ובצדק, שכל מקרה לגופו.

מה שבטוח, שאם מישהו מכם מרגיש שמסתירים ממנו את האמת המלאה או שהוא לא מסוגל להוכיח אותה. חכם וראוי שיפעל וישאף להשיג אותה. נתונים אמיתיים מובילים כך אחד מאיתנו לעשות החלטה מושכלת יותר, ומרחיקה אותה יותר ויותר מעשיית טעויות, ולעיתים הן יכולות להיות מאד מטופשות.

אני כאן לרשותכם

השאירו הודעה ואענה בהקדם!

מאמרים נוספים

לרשותכם לאורך כל הדרך

אז מה כבר יכול להדהים חוקר פרטי שכבר ראה הכל ?

עוד רגע תדעו.

עד אז, תנו לי לקחת אתכם למסע מטורף בין שקרים לאמת, בין מרכזי "נשים עובדות" לארכיונים מאובקים משנות החמישים, בין חדרי לידה לבתי קברות, בארץ ובחו"ל. נפגוש קבצנים, נפגוש מיליונרים, ולעיתים נפגוש את שניהם באותו אדם. יחד נפצח את התעלומות ונגלה כמה מהטריקים הסודיים שרק חוקרים פרטיים יודעים.

כאן תגלו כמה מסיפורי החקירות האמיתיים, המרגשים, המצחיקים והכואבים ביותר שתשמעו אי פעם. סיפורים מהחיים ושל אנשים אמיתיים, שאיבדו מישהו יקר והיו חייבים חוקר פרטי כדי למצוא אותו ולעשות לעצמם קלוז'ר בשביל הפצע הפתוח בנפשם.

ויש כאן גם סוד נוסף, ענק, שאפילו אני לא ידעתי עליו. והתפקיד שלקחתי על עצמי בחיים הוא לדעת.

סאם זיברט, חוקר פרטי ובעל משרד חקירות ידוע, כותב טור קבוע בעיתונות מזה 20 שנה. בספר ביכורים זה הוא חושף את פרטי התעלומה המסתורית שליוותה אותו כל חייו.