הכל על מעקבים

מתי משתמשים באמצעי של מעקבים ?

מתוקף תפקידי כחוקר פרטי אני נדרש להשיג מידע על הזולת, וביצוע מעקבים הוא אחד האמצעים הנפוצים ביותר שקיימים כדי לעשות זאת. זה לא משנה אם מדובר בתיק אישי או משפחתי ועד לתיקים עסקיים מורכבים, זו אופציה רלוונטית לכמעט כל תיק של חקירה. מעקבים לרוב מתרחשים בארץ, אבל חלק מהם מתפתחים ומבוצעים גם בחו"ל.

ביצוע מעקבים הוא פשוט התחקות פיזית אחר מישהו, כדי לבחון את תנועותיו ומעשיו, ובכך לקבל תשובה ממוקדת כלשהיא או מידע כללי שעשוי להוביל למסקנה שחשובה לבדיקה. יש מקרים, כמו לדוגמא חקירה לחשיפת בגידות, שבהם ההתחקות עצמה עשויה לחשוף בפנינו אם לאותו אדם יש קשר כלשהוא אינטימי עם אדם אחר. ובמידה וכן, זה גם יספק ראיות מתאימות בין אם זה למזמין החקירה ועד לכל ערכאה משפטית כלשהיא. עוד דוגמאות לחקירות ממוקדות זה חשיפת פעילות עסקית, מנהג בעלים על רכב, תביעות ביטוח גופניות, מידע על מגורים בפועל ועוד. בכל אחד מהמקרים הללו, מעקבים זה האמצעי המדויק ביותר כדי להביא למזמין עוד מידע ו/או עדות מרשיעה.

בנוסף, לעיתים נעזרים בטכניקה של מעקבים להשגת מידע כללי, שעתיד או עשוי לשרת אמצעים חקירתיים אחרים כגון גבית עדות או דיבוב. אספר לדוגמא, שפעם ניהלתי מעקבים אחר מישהו, שהיה צורך לגבות ממנו עדות על נושא אחר לגמרי, והדפוס שהתגלה במעקבים  אלו הזמנים שבו הוא מטייל על כלבתו. מידע זה שימש ליצירת קשר ראשוני עם אותו אובייקט חקירה, שהוביל מאוחר יותר להוצאת גרסה על נושא מסוים.

מי יכול לבצע מעקבים ?

כאמור, מעקבים הוא אמצעי שמשרת חקירה ולא החקירה עצמה והוא מבוצע אך ורק ע"י גורמים שהורשו לעשות זאת. במקרה של חקירה פרטית, אז הגורם הנכון הוא חוקרים פרטיים, בעלי רישיון עיסוק מטעם משרד המשפטים.

יש לציין כי לכל אדם יש זכות לבצע מעקבים במקרים מסוימים, אבל רצוי שיהיה מודע ויפעל תחת חוק הגנת הפרטיות שמגדיר מה מותר ומה אסור ולמי. עד כמה שהציבור הרחב לא מודע לזה, שבילוש או התחקות עשויה לשמש כהטרדה ולכן קיימת חשיבות רבה להכיר את החוק או להיעזר באנשי מקצוע שמיומנים לכך.

חשוב לדעת, גם בקרב חוקרים פרטיים יהיו כאלו ללא ניסיון וידע בביצוע מעקבים, כי הם פעלו והוכשרו לבצע חקירות מסוגים שונים לגמרי. כל עוקב חייב להיות חוקר פרטי, אבל לא כל חוקר מיומן בביצוע מעקבים.

פעמים רבות מדי אני שומע מלקוחותיי שהם יכולים לבצע את המעקבים בכוחות עצמם, בין אם זה ע"י שימוש ברכב שכור או לשים על עצמם תחפושת שתסווה את מי שהם. בעבר הייתי מנסה להסביר לאותם לקוחות אחרת, אבל הבנתי מהר מאד שאני לא גורם אובייקטיבי עבורם. במקרים כאלה, אני ממליץ לאותם לקוחות שלפני שהם מבצעים מעקבים על האובייקט האמיתי, שיבחרו סתם אדם כלשהוא בשביל לעקוב אחריו. זה חוסך את כל ההסברים והם מבינים מהר מאד למה זה אחד האמצעים שדורשים מיומנות גבוהה של ביצוע.

מעקבים בארץ ובחו"ל

באופן טבעי, בגלל שהבעיות והצרות של הלקוחות נמצאים כאן בישראל אז רוב המעקבים יבוצעו בארץ. לצורך ביצוע הפעילות בפועל, חוקר פרטי מיומן יתשאל בצורה מיטבית את הלקוח שלו, גם כדי לבחור את זמני המעקבים הנכונים ביותר למקרה, וגם כדי לצוות אליו את האנשים המתאימים. ברוב המקרים ישלח צוות שיכלול שני כלי רכב שונים, כדי לתת מענה לרוב הבעיות שעשויות לקרות תוך כדי ביצוע המעקבים. לדוגמא, איך לנהוג כאשר אובייקט החקירה עושה פעמיים פנית פרסה או מה לעשות כאשר האובייקט מצא חניה, יצא מהרכב והלך ברגל. 

יהיו מקרים שנכון יהיה לשלוח זוג (גבר ואישה) ובמקרה אחר נכון יותר לשלוח שני גברים לשטח. מקרים מורכבים יותר יתכן וידרשו מעורבות של יותר אנשי צוות. הכל משתנה בהתאם למה שנכון לתיק, ומה כדאי לתוואי השטח. מעקב אחרי ישיש שיוצא מהבית עם הרכב לא דומה למעקב אחרי איש עסקים שגר במלון, שיש לו 3 יציאות נפרדות ממנו.

מה שהציבור הרחב לא יודע לגבי ביצוע מעקבים, זה שהמיומנות האמיתית היא לא רק היכולת להתחקות אחר מישהו, אלא להיות עוקב שמודע לסביבה שבה הוא פועל, רגיש לתנועות ולמעשים של אובייקט החקירה ועד כמה קיים סיכוי שהוא בודק אם מישהו אחריו, ועד ליכולת לתעד פעולות כמעט בכל תנאי בשטח. חוקר פרטי שלא יודע לתעד לא נחשב למיומן.

ביצוע מעקבים מעבר לים פועל באופן דומה לפעילות שלנו בישראל, לכן ישנם מקרים שצוות מישראל נוסע לארץ אחרת לביצוע הפעילות, ובמקרים אחרים נעזרים ביכולת של צוות חוקרים מקומי. לכל דבר יש יתרונות וחסרונות לדוגמא, רישיון חוקר פרטי מיועד לישראל ולא לארץ אחרת, לכן מעקב בפועל כפוף לחוקים של אותה ארץ, ומנגד, ראיות שהושגו ע"י חוקר בחו"ל יהיה קשה יותר להציג אותם בבית משפט, במידה וחייבים שרוצים לתחקר את החוקר על הפעילות שלו בישראל. לאחרונה, יותר ויותר, לומדים לשלב בין השניים ואני נותן לצוות מקומי לבצע את פעילות המעקבים בפועל, בשעה שאני טס לשם להצטרף וכדי לפקח על הפעילות וכדי להיות מסוגל להיות עד מהימן שראה את הפעילות במו עיניו.

אני כאן לרשותכם

השאירו הודעה ואענה בהקדם!

מאמרים נוספים

לרשותכם לאורך כל הדרך

אז מה כבר יכול להדהים חוקר פרטי שכבר ראה הכל ?

עוד רגע תדעו.

עד אז, תנו לי לקחת אתכם למסע מטורף בין שקרים לאמת, בין מרכזי "נשים עובדות" לארכיונים מאובקים משנות החמישים, בין חדרי לידה לבתי קברות, בארץ ובחו"ל. נפגוש קבצנים, נפגוש מיליונרים, ולעיתים נפגוש את שניהם באותו אדם. יחד נפצח את התעלומות ונגלה כמה מהטריקים הסודיים שרק חוקרים פרטיים יודעים.

כאן תגלו כמה מסיפורי החקירות האמיתיים, המרגשים, המצחיקים והכואבים ביותר שתשמעו אי פעם. סיפורים מהחיים ושל אנשים אמיתיים, שאיבדו מישהו יקר והיו חייבים חוקר פרטי כדי למצוא אותו ולעשות לעצמם קלוז'ר בשביל הפצע הפתוח בנפשם.

ויש כאן גם סוד נוסף, ענק, שאפילו אני לא ידעתי עליו. והתפקיד שלקחתי על עצמי בחיים הוא לדעת.

סאם זיברט, חוקר פרטי ובעל משרד חקירות ידוע, כותב טור קבוע בעיתונות מזה 20 שנה. בספר ביכורים זה הוא חושף את פרטי התעלומה המסתורית שליוותה אותו כל חייו.