גילוי האזנת סתר

מה זה האזנת סתר ?

אני יודע בוודאות שכל אחד ואחת מבינים מה זה אומר האזנת סתר ויחד עם זאת, שמעתי לא מעט פרשנויות מעבר לידיעה הכללית, ולכן אני מתעכב בדי להבהיר את זה אחת ולתמיד. ע"פ החוק הישראלי, האזנת סתר מתקיימת כאשר אדם מקשיב לשיחה של אנשים אחרים ללא הסכמתם באמצעות מכשיר. מי שיקרא את חוק האזנת סתר יבחין שהחוק הרבה יותר מוגדר ממה שרשמתי אבל זה הבסיס.

לכן לדוגמא, אם אאזין (במכוון או במקרה) לשיחה של אחרים בבית קפה בשולחן שלידי, אולי זה חטטני ולא הולם, אבל זה לא מנוגד לחוק האזנת סתר. לעומת זאת, אדם שישים מכשיר הקלטה בסלון ביתו כדי להאזין לאנשים אחרים, גם אם זה בני משפחתו, יעבור על החוק, והטעות הנפוצה היא לטעון שמותר לו כי זה הבית שלו. אז אין ויכוח על הרכוש, אבל עדיין נעשית כאן עבירה על החוק.

למה צריך גילוי האזנת סתר ?

המציאות אומרת, שכאשר אדם מגיע לצרה או בעיה כלשהיא, בין אם היא אישית או עסקית, הוא נדחק ברמה האתית שלו ויתכן וימצא את עצמו מבצע האזנת סתר כדי לפתור את הבעיה או לדעת עליה יותר.  

אני לרגע לא אומר שזה בסדר לעשות את זה אלא רק שזה מצב שמתקיים.  

לרוב, ביצוע של האזנת סתר דורש גישה פיזית לאזור שבו רוצים להאזין כגון רכב, בית, משרד או גישה פיזית למכשיר נייד של אחר או למחשב שלו (גם סוג של האזנה). קיימים גם אמצעים דיגיטליים שמאפשרים האזנה מרחוק ללא גישה פיזית, אולם הסבירות של שימוש כזה בפועל היא נמוכה יותר משמעותית.

אנשים רבים מבינים מודעים לסיכויים של האזנה, ולכן מחפשים לדעת יותר על הנושא, ובין היתר מידע על גילוי האזנת סתר.

כיצד חושפים האזנת סתר ?

אדלג רגע לשורה התחתונה – אם אתם רוצים המלצה כללית בקשר לגילוי האזנת סתר, הרי שברוב הגורף של המקרים אין ולא יהיה תחליף לבדיקה מקצועית שנעשית ע"י מומחה. מומחה לוקח בחשבון את כל סוגי ההאזנות הקיימים בשוק, סורק את כולם, ויודע לבודד את ההאזנה במידה והיא קיימת, ולספק מידע אודותיה.

יחד עם זאת, יש כל מיני בדיקות שניתן לבצע בכוחות עצמכם. אלו אמנם לא בדיקות מושלמות, אבל אם הן מגלות את ההאזנה הרי שהתוצאה הושגה וזה מה שחשוב. כל מה שצריך לדעת, זה ששווה לנסות כדי לגלות, ויחד עם זאת, שאי גילוי האזנת סתר, אינה שוללת את קיומה וזה השלב ששווה לערב מומחה לכך. 

הדבר הראשון, הוא לבצע חיפוש פיזי, גם בבית וגם ברכב. נכנסים לאחת מחנויות הספיי סטור שמוכרות ציוד האזנה, ולומדים איך ציוד הקלטה או האזנה אמור להיראות, ואז קל יותר לזהות מיכשור שכזה. ציוד הקלטה והאזנה חייב להיות מוחבא איפשהוא, ורוב האנשים פשוט קונים מהמדף מוצר מוגמר כלשהוא, וזה מה שאפשר ונכון לחפש פיזית.

אפשרות נוספת, קיים ציוד סריקה זול יחסית, שמזהה תנועה חשמלית כאשר מקרבים אותו לחפץ כלשהוא. זו דרך מצוינת לגילוי האזנת סתר, אפילו שהיא לא נועדה למטרה הזאת. פשוט אפשר להיעזר בזה, ולקרב את זה לכל מיני חפצים באיזור הבדיקה.

בדיקה עצמית נפוצה במכשיר סלולארי היא לבחון עצמאית את כל האפליקציות שפועלות בנייד, על מנת לזהות אחת שמזוהה עם הקלטת שיחות או תוכנת ריגול. לרוב, יהיו אלו אפליקציות חינמיות או זולות במיוחד, והן נעשו על ידי מישהו שיש לו גישה למכשיר.  

אופציה אחרת, היא לבחון את צריכת האינטרנט של הסלולאר ע"י זה שמכבים וסוגרים כל אפליקציה ידועה שצורכת אינטרנט, ובוחנים אם עדיין קיימת צריכה. יש כאלו שמגדילים לעשות ושמים לכמה שעות סים אחר, שיש בו רק אפשרות לגלישה סלולארית, ובוחנים אם היא "נזללת" ע"י המכשיר. זהו עשוי להיות סממן מעיד.

לא תמיד חייבים לחשוף האזנת סתר

לקוחות רבים פונים אלי בקשר לגילוי האזנת סתר במכשיר הסלולארי שלהם.

לרבים מהם אני מסביר שאם המטרה הסופית שלהם בסופו של דבר היא להפסיק את ההאזנה, אז מראש ניתן לנטרל אותה ע"י אתחול הגדרות היצרן של המכשיר (זה קיים בתחזוקה של המכשיר) או למי שחושש לבדו, שייגש ויעשה את זה בכל חנות סלולאר פרטית.

זה אמנם לא יספק מידע על זה שקיימת האזנה, אבל שומר על המכשיר שלא ימשיך להיות מקור דליפה של מידע, ולפעמים, זה מה שחשוב לאנשים באמת.       לכל האחרים כן מומלץ לעשות בדיקה לגילוי האזנת סתר, כי הצורך של החשיפה היא לא לטובת נטרול, אלא שימוש אחר. זה יכול להיות אמצעי שמטרתו להוביל אותנו ליוזם ההאזנה ועד מקור טוב להעברת מסרים ל"צד השני" ודיסאינפורמציה.

אני כאן לרשותכם

השאירו הודעה ואענה בהקדם!

מאמרים נוספים

לרשותכם לאורך כל הדרך

אז מה כבר יכול להדהים חוקר פרטי שכבר ראה הכל ?

עוד רגע תדעו.

עד אז, תנו לי לקחת אתכם למסע מטורף בין שקרים לאמת, בין מרכזי "נשים עובדות" לארכיונים מאובקים משנות החמישים, בין חדרי לידה לבתי קברות, בארץ ובחו"ל. נפגוש קבצנים, נפגוש מיליונרים, ולעיתים נפגוש את שניהם באותו אדם. יחד נפצח את התעלומות ונגלה כמה מהטריקים הסודיים שרק חוקרים פרטיים יודעים.

כאן תגלו כמה מסיפורי החקירות האמיתיים, המרגשים, המצחיקים והכואבים ביותר שתשמעו אי פעם. סיפורים מהחיים ושל אנשים אמיתיים, שאיבדו מישהו יקר והיו חייבים חוקר פרטי כדי למצוא אותו ולעשות לעצמם קלוז'ר בשביל הפצע הפתוח בנפשם.

ויש כאן גם סוד נוסף, ענק, שאפילו אני לא ידעתי עליו. והתפקיד שלקחתי על עצמי בחיים הוא לדעת.

סאם זיברט, חוקר פרטי ובעל משרד חקירות ידוע, כותב טור קבוע בעיתונות מזה 20 שנה. בספר ביכורים זה הוא חושף את פרטי התעלומה המסתורית שליוותה אותו כל חייו.